Największy atut powieści? Poezja. | F. S. Fitzgerald "Po tej stronie raju"




Autor: Francis Scott Fitzgerald
Tytuł: Po tej stronie raju (This Side of Paradise)

Wielki Gatsby należy do zbioru moich ulubionych książek. Dziś jednak mam zamiar przdstawić Wam inne dzieło Francisa Scotta Fitzgeralda. Stało się ono jego debiutancką powieścią i zapewniło sławę wielkiego pisarza.

Po tej stronie raju to historia Amory'rego Blaine'a, która często jest uznawana za jedną z najlepszych książek o dorastaniu. Muszę przyznać, że po przeczytaniu Wielkiego Gatsby'ego wydała mi się ona trochę chaotyczna. Są fragmenty, w których autor przedstawia krótką scenkę z życia bohatera, by następnie przejść do zdarzeń, w których Amory brał udział w zupełnie innym miejscu i czasie.

O wspomnianym chaosie możemy przeczytać również we wprowadzeniu do powieści, które zawarte jest w egzemplarzach wydawnictwa Wrodsworth. Jest to kilka stron cennych informacji i anegdot, choć na wstępie zaznaczono, by przed ich zgłębieniem zapoznać się z fabułą. Radzę się do tego zastosować, by nie poznać zbyt szybko niektórych ważnych wątków ;) 

Dużym atutem powieści jest poezja. Spodobało mi się wplatanie fragmentów wierszy, które pisali bohaterowie. Wśród nich, za jedną z ciekawszych postaci uznaję Eleanor, która do końca pozostała osobą po części tajemniczą i intrygującą. Listy pojawiające się w powieści nie przykuły mojej uwagi równie mocno, co poezja, ale były szybkie i łatwe do przeczytania.

Nie mogę przyznać, że Po jej stronie raju to książka, która w ogóle mi się nie spodobała, ale czasem trochę mnie nudziła i z pewnością nie wciągnęła w równym stopniu co Wielki Gatsby. Miała fragmenty, które bardzo mi się spodobały i nie oceniam jej negatywnie, jednak trudno było nie spojrzeć na nią przez pryzmat wcześniej wspomnianej powieści.

Komentarze

Popularne posty