Zagubiona | Alice Munro "Za kogo ty się uważasz?"



Autor: Alice Munro
Tytuł: Za kogo ty się uważasz? (Who do you think you are?)

Od jakiegoś czasu podczas wizyt w księgarniach regularnie przeglądałam utwory Alice Munro, jednak dopiero niedawno zdecydowałam się na zakup Za kogo ty się uważasz? - zbioru dziesięciu powiązanych opowiadań, stanowiących opowieść o dojrzewaniu.

Munro przedstawia historię Rose. Pochodzi ona z Ontario. Mieszka ojcem, macochą i przyrodnim bratem. Każde z opowiadań stanowi samodzielną całość, lecz w połączeniu ukazują one przebieg życia Rose, jej dorastanie, sukcesy, porażki i wybory. Dziewczyna dojrzewając i krocząc przez życie nieustannie poszukuje odpowiedzi na zawarte w tytule pytanie. 

Autorka w urzekająco prosty sposób ukazuje przemyślenia i dylematy dziewczynki, która ze strony na stronę zmienia się w dojrzałą kobietę. Przedstawia jej zagubienie i próbę odnalezienia swego miejsca w świecie oraz konsekwencje strachu przed niepewną sytuacją finansową.

Nie żałuję zakupu opowiadań Munro. Choć życie Rose jest w wielu momentach ponure i zagmatwane, a jej zachowania i wyborów nie można uznać za wzór do naśladowania, to jednak utwory spodobały mi, gdyż opowiadały o codzienności - może właśnie nieidealnej i z pewnością nie wymarzonej, ale codzienności, z którą musiała zmierzyć się Rose; kobieta, która do końca przypominała zagubioną dziewczynkę z pierwszego z opowiadań. 

Lektura Za kogo ty się uważasz? była ciekawym doświadczeniem, choć nie ukrywam, iż oczekiwałam, że będę bardziej zadowolona. Może nie trafiłam na odpowiedni zbiór? Kiedyś czytałam opowiadanie Alice Munro The Bear Come Over The Mountain - niestety muszę przyznać, iż słabo pamiętam fabułę, lecz mam wrażenie, że podobało mi się bardziej. Pozostaje mi chyba tylko odświeżyć sobie jego treść i to sprawdzić. A potem? Kto wie? Może powrócę do tematu twórczości Munro, a może poczekam aż trafię na inny z jej utworów.

Komentarze

Popularne posty