Niezawodna klasyka | F.S. Fitzgerald "Wielki Gatsby"









Autor: Francis Scott Fitzgerald
Tytuł: Wielki Gatsby (The Great Gatsby)



W recenzji Po tej stronie raju Francisa Scotta Fitzgeralda wspomniałam, iż Wielki Gatsby jest jedną z moich ulubionych książek. Kiedyś uznałam, iż jest to powieść, którą muszę przeczytać i w tym wypadku się nie zawiodłam. Wielki Gatsby to książka, na temat której słyszłam tylko dwa rodzaje recenzji. Albo ktoś był zachwycony, albo twierdził, iż była nudna. Nawet jeśli czytałam lepsze utwory, to i tak mam do niego spory sentyment i uwielbiam jego specyficzny klimat. 


Jest to najsławniejsze dzieło Fitzgeralda, powieść pisana z perspektywy Nicka. Bohater pełni rolę bardziej biernego obserwatora i kronikarza, niż uczestnika zdarzeń. Jest przy nich obecny, ale rzadko wychyla się przed szereg, co sprawia, iż większość postaci darzy go pewną dozą zaufania.  Nick poznaje Jay'a Gatsby'ego, mężczyznę, który znany jest z fortuny i wystawnych przyjęć. Powieść Fitzgeralda jest głównie historią miłości tytułowego bohatera do Daisy Buchanan, jego drogi na szczyt i upadku. Nowy Jork, lata 20., jazz, szampan, nielegalne układy... Fitzgerald przedstawia nam intrygujący, choć jednocześnie niepokojący i zepsuty świat, w którym prawdziwa miłość i dobre wartości nieudolnie walczą ze znaczeniem pieniędzy i ilością wydanych przyjęć.

Jest to powieść, która z pewnością może wywołać ciekawą dyskusję. Niedawno byłam obecna na Book Clubie. Było to pierwsze tego typu spotkanie, w którym uczestniczyłam i przyznaję, iż omawianie Wielkiego Gatsby'ego było dość interesujące. Chętnie wsyłuchałam wszystkich uwag, bo opinie na temat powieści, jak i jej bohaterów były różne. Dodam jedynie, iż sam fakt, źe był to Book Club wpłynął pozytywnie na mój odbiór spotkania - omawianie Wielkiego Gatsby'ego w języku, w którym został napisany, było świetnym pomysłem. 

Dzięki wspomnianemu spotkaniu zdobyłam również dużo informacji na temat autora, których wcześniej nie znałam. Zachęcam do zapoznania z biografią Francisa Scotta Fitzgeralda. Sądzę, iż powinna Was zainteresować. 

Wielki Gatsby to jedna z najgłośniejszych powieści literatury klasycznej. Można go nie lubić, ale dla mnie jest to dowód na to, że klasyka oferuje wiele ciekawych powieści, a tezy, iż jest nudna, to jedynie stereotypy.

Komentarze

Popularne posty